zondag 8 april 2012

Slecht nieuws...

Vorige week heb ik slecht nieuws ontvangen.... Ik heb uitzaaingen in mijn buikholte (hoogstwaarschijnlijk een recidief van de eierstokkanker)! Op mijn endeldarm, in mijn lies, in het bekken op de buikslagader, de holle ader en in de lymfen in datzelfde gebied in mijn buik. Het is niet operabel en alleen te bestrijden met chemokuren. Om uit te sluiten, dat het toch een nieuw type kanker is, krijg ik vrijdag de 13e (slechter kan het toch al niet) een darmonderzoek. En maandag 16 april start ik dan met chemokuren, tenzij er echt iets heel verrassends uit het onderzoek komt, maar die kans is klein. Waar ik jaren bang voor was en wat me ook tegenhield om een relatie te beginnen... is nu helaas werkelijkheid geworden. Ben ik helemaal gelukkig met mijn schatje en dan nu dit....
Voor iedereen die nog helemaal van niets weet.... Ik heb jaarlijkse controles in januari/februari en daaruit bleek dat de tumormarker in mijn bloed boven de grens gestegen was! in 2009 steeg het voor het eerst boven de grens van 30. Daar is het 8 jaar lang (na de operatie en 6 chemokuren) onder gebleven! Toen vreesde ik ook al het ergste, maar op een scan (1 april 2009) was (nog) niets te zien. De tumormarker (CA125) bleef een beetje hangen rond de 35-38-41 en dat vond men niet verontrustend genoegd. Uiteraard moest ik ook naar mijn lijf luisteren. Tijdens de controle vorig jaar, werd op de echo een galsteentje ontdekt. Ik had al een tijd last van steken in mijn zij en dacht dat het door het galsteentje kwam. Nu denk ik dat het waarschijnlijk door die uitzaaiingen komt. In januari 2012 bleek de tumormarker naar 65 gestegen te zijn! De echo en onderzoeken, wezen verder niets afwijkends aan. Ik heb toen met de gynaecoloog afgesproken om na de wintersport vakantie, begin maart weer bloed te laten prikken. Toen bleek het naar 81 gestegen te zijn! Daarna een afspraak gemaakt voor een PET scan 19 april , omdat ik helaas allergisch ben voor contrastvloeistof met een CT scan. Op een CT scan, kun je nl door de contrastvloeistof veel beter zien hoe de tumoren eruit zien, hoe groot het is etc. En dan moet je ruim 1 week wachten op de uitslag.... Ik voelde zelf al een tijd dat het niet goed zat, dus schrok er niet eens van.
Ik had wel al een aantal weken geleden gemerkt dat mijn conditie achteruit ging. Met bijvoorbeeld traplopen, fietsen, wandelen etc. Terwijl ik enorm sportief ben en normaal gesproken een hoog tempo heb. Ik ben 3 weken geleden voor het laatst naar zumba les gegaan. Tijdens de les moest ik stoppen, omdat ik zo,n raar onbestemd gevoel in mijn buik kreeg... Dat was het begin, dat het sneller aantoonbaar slechter met me ging...
De afgelopen dagen zijn vreselijk druk geweest... Ik ben bij de huisarts geweest, om de uitslag door te geven. Heb diverse belafspraken met de oncoloog gehad, informatie ingewonnen over hoofdhuidkoeling om je haar misschien niet te verliezen. Bij 50 tot 70% lukt dat, hoewel je haar wel uitvalt, maar zou het kunnen dat je niet helemaal kaal wordt. Dat wil ik dus wel uitproberen. Met versneld tempo een paar collega,s ingewerkt, donderdag 5 april "afscheid" genomen op mijn werk. Dat was vreselijk emotioneel! Vrijdag naar de kapper geweest, om mijn haar alvast kort te knippen, omdat met die hoofdhuidoeling (zoek maar op via google), je haar heel droog, stug etc wordt.
Straks zal ik veel bij Cees blijven slapen en daarom wilde ik graag de slaapkamer opgeknapt hebben. Een verfje, behangetje en nieuw bed... Dus de afgelopen dagen, zijn wij alleen maar druk in de weer geweest. Gelukkig heeft gisteren een goede vriend van Cees, Melwin geholpen met schilderen en vandaag mijn zus met behangen. Dus dat is nu klaar. Morgen gaan we een nieuw bed kopen. Mijn zus, kan de boel vervoeren met haar bus, dus al die hulp is heerlijk!
Voor ons zijn het dus vreemde Paasdagen.
Ik heb ervoor gekozen om iedereen via een weblog op de hoogte te houden. Uiteraard zijn reacties welkom. Ik kan niet beloven dat ik altijd (direct) zal reageren, maar doe mijn best.

Zodra ik tijd heb en weer iets nieuws te melden heb, zal ik jullie op de hoogte houden via deze blog:
http://marianneke2012.blogspot.com/


Liefs,
Marianne



15 opmerkingen:

  1. Ohhh Marian,

    Vind het echt afschuwelijk voor je en voor je lover en familie. Dit valt echt niet te begrijpen.Wat verdrietig!!!! Heel veel sterkte.Dikke kus.

    Sanne en Mams

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mar ik heb die leuke foto van je nwe kapsel. Kan ik die uploaden op deze site? Liefs Lé ( kan niet slapen :-()

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Leetje, Ik weet niet of jij 'm kunt uploaden, maar je hebt 'm gestuurd, dus ik zal m als profielfoto instellen. Hopelijk kun je vanavond slapen...

      Verwijderen
  3. Lieve Mar,
    Fijn dat je blog nu ook af is!! Ik maak nu al een diepe buiging voor je! Wat een werk heb je al verzet!!
    Liefs,
    Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Marjolein en Co HoogendijK9 april 2012 om 10:28

    Jezus Marjanne, wat een verschrikkelijk nieuws zeg. Het houdt niet op met alle mensen om ons heen, dacht dat jij het allemaal onder controle had, het goede nieuws dat je schoon was en nu toch weer uitzaaiingen hebt, onvoorstelbaar. Wij wensen je/jullie heel veel sterkte met de onderzoeken en hopen dat de chemokuren dragelijk voor je zijn. Laat je lekker verwennen door Cees, het moet voor hem ook vreselijk zijn zeg! Net nu jullie zo happy zijn samen. Een hele dikke knuffel van ons en we blijven je volgen op deze blog! Xxx Co. En Marjolein.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lieve Marianne,
    Goed dat je weblog klaar is!
    Kuzz, Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Net de grens over. Goed het blog!!!vandaag een rustdag, nu de slaapkmr klaar is?? Heb je vrijdag of maandag vervoer nodig? Liefs. Merel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lieve Merel,
      Cees gaat zowel vrijdag als maandag met me mee. Maar bedankt voor het aanbod!

      Verwijderen
  7. Nogmaals een heeeeele dikke knuffel en we denken aan je liefie. Xxx Feikje

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Lieve Marianne,

    Ik hoor net het nieuws pas. Jeetje, wat laat je me schrikken! De tranen rollen momenteel over mijn wangen. Komt die k-ziekte toch weer terug!!
    Ik ga heel hard duimen dat er iets positiefs uit het darmonderzoek komt. Ik wens jou en Cees heeel veel sterkte, mijn gedachten zijn bij jullie.

    Heel veel liefs en knuffels, Saskia

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Lieve Marianne,

    Goed dat je weblog live is. Ik zal je zeker volgen. Ik wens jou en Cees veel sterkte toe de komende tijd. Als er iets is wat ik voor jullie kan doen of regelen laat het me dan even weten.

    Joost

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Lieve Marianne,
    zie nu pas dat je een blog aan het bijhouden bent, en wat voor een. wat is het toch een k.t ziekte, stiekem en geniepig.
    ik wens je/jullie sterkte de komende tijd met de onderzoeken en de chemo. denk aan je
    heel veel liefs
    Monica, ook van Kees en de meiden uiteraard

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Lieve Marianne,

    Heel veel sterkte en dikke kus.

    Odaxx

    BeantwoordenVerwijderen