vrijdag 13 april 2012

Darmonderzoek - Sigmoidoscopie: binnenzijde darm schoon

Hoi lieve mensen! Bedankt voor jullie smsjes, whatsappjes, mailtjes etc. Het doet met goed om te weten dat jullie met ons meeleven!

Om 11.15 moesten we in het VU zijn en werd ik naar een zaaltje met bedden gebracht. Dit bleek de uitslaapkamer voor darmonderzoeken te zijn. Er lagen 5 mannen en 1 vrouw, waarvan de meesten al geholpen waren. Althans dat nam ik aan , want een paar lagen te snurken en de anderen keken versuft..
Ik werd naar bed nr. 11 gebracht en kreeg een infuus in mijn arm en een hartslagmeter klem op mijn vinger. Vervolgens moest ik een lijst met voornamelijk medische vragen invullen. Een van de vragen was of ik allergieen had. Ik heb er zoveel, dat ik eerst gevraagd heb, wat van belang was om te weten voor dit onderzoek. Huisstofmijt hoefde niet (dat scheelde alweer!), maar vooral antibiotica, pleisters etc. was van belang. Laat ik nou juist voor penicilline, diverse antibiotica, chroom, contrastvloeistof (jodium) etc.allergisch zijn. Dag ging allemaal niet op het formuliertje passen, dus heb ik het formulier afgegeven, wat ik altijd bij me draag van de apotheek.
Om 11.40 werd ik met mijn bed de behandelkamer ingereden en werd uitgelegd wat er ging gebeuren. Ik kreeg een "roesje", dat is een slaapmiddel in het infuus ingespoten. Ze zouden niet teveel geven, voor het geval ik daar ook allergisch voor zou zijn. Verder ben je er wel bij, maar het haalt 'de scherpe randjes" eraf, zoals ze dat noemen. Ik was wel suf, maar vond het ook behoorlijk pijnlijk! Ik heb diverse keren gevraagd, of ze niet even konden stoppen, maar dan zeggen ze dat ze bijna klaar zijn.....
Er was overigens niets in mijn darm te zien, dus die zijn schoon van binnen. Neemt niet weg, dat er een uitzaaiing aan de buitenkant zit en dat hiermee steeds duidelijker wordt, dat het toch om een recidief gaat van eierstokkanker... waarvan de prognoses niet zo best zijn. Maar goed, eerst maandag maar weer de liespunctie afwachten en dan horen we verder het behandelplan woensdagmiddag weer.
Ik ben 1 uur op de uitslaapkamer geweest, waarvan ik ook echt een half uur heb geslapen. Om 14 uur mocht ik na een drankje en een plakje ontbijtkoek (smaakte heerlijk, na 28 uur niet gegeten te hebben), weer gehaald worden door Cees. Ik was nog wel suf en gammel, dus we hebben eerst een bakkie gedaan in het ziekenhuis en zijn toen naar huis gereden. Om 15.00 uur zaten we lekker in het zonnetje in de tuin, met een heerlijke boterham!

Eind van de middag hebben we ons nieuwe bed opgemaakt en toen bleek weer wat een effect alles op me heeft gehad. Het zweet brak me uit en ik moest erbij gaan zitten! Ik ben ook erg moe. Maar goed, we hebben nu weekend. We kunnen rustig aan doen en ik kan me weer voorbereiden op de lies punctie van maandag!

Welterusten en een fijn weekend!


@Anita, goede tip van de Ipad! Ik heb er 2 weken geleden 1 gekregen van m,n dierbare vriend Willem! Ben er super blij mee!



13 opmerkingen:

  1. Zo Mar.....deze dag zit erop!!probeer van het weekend te genieten.Spannend weer volgende week!welterusten!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel veel sterkte Marianne! Ik blijf je blog in ieder geval volgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze stap heb je maar weer gehad, rust goed uit voor de volgende, leef met jullie mee!xxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goedemorgen! Wat een dag, gisteren! Hoop dat jullie een beetje lekker geslapen hebben in het nieuwe bed en een beetje kunnen bijkomen dit weekend! Dikke kus!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Sterkte en doe lekker rustig aan dit weekend! X. Kristi

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Deze stap heb je in iedere geval weer achter de rug. Sterkte maandag en ik hoop dat de zon veel schijnt zodat je lekker in het zonnetje kan zitten dit weekend. Groetjes, Nancy

    BeantwoordenVerwijderen
  7. zo dat zit er weer op!! lekker het weekeinde alles eten waar je trek in hebt en kan verdragen, geniet van het lekkere weer strkte ook voor Cees x wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel veel sterkte! dikke knuffel, Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoorde dat je lekker op het terras zat gisteren, lekker in het zonnetje, zo kan je misschien weer wat energie op doen voor je onderzoek Morgen, veel sterkte met het onderzoek, hoop dat daar wat positiefs voor je uitkomt! Xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hi Marianne, lees net je blog om even op de hoogte te blijven, maar potverdrie wat er in z'n korte tijd zich allemaal al weer heeft afgespeeld. ik had geschreven, dat ik een kaarsje zou branden, maar nu wordt het wel een dozijn kaarsen hoor!!!!!!!!!!!!! we hopen zo, dat er positieve berichten komen uit de onderzoeken. en je wat je nieuwe coupe betreft, tja jou staat ook alles hihi
    we denken aan je!! veel liefs en sterkte voor jullie allebei!!!!!!!!
    veel liefs Claudia en de rest

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Marianne
    Ben je verhaal tegengekomen op het forum van olijf, ik hoor bij het baarmoederhalskankerclubje.Wil zeggen dat ik je ontzettend moedig vindt en hoop echt voor je dat ze je eventueel kunnen opereren.
    Ik las ook dat je in het VU loopt, wie is jou gyn? Ik heb Dr Lok en Dr Trum.
    Wil je voor aankomende week heel veel sterkte toewensen.
    Groetjes Esther

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Esther,

      Bedankt voor je reactie. Gaat het goed met je?

      Ik heb Dr. Tjiong als gynaecoloog en ben 27 maart overgedragen aan afd medische oncologie bij Dr.Menke. Morgen is er overleg tussen Dr.Menke en Dr.Tjiong i.v.m. een evt. operatie. Spannend! Je leest wel weer hoe het gaat.

      Groetjes,
      Marianne

      Verwijderen
  12. Hai mar zondagsavond is het nu op naar de spannende dag van morgen.hoop dat je een beetje relaxed weekend hebt gehad heel veel succes morgen en ga heel hard voor je duimen dikke x

    BeantwoordenVerwijderen