woensdag 2 april 2014

Operatie is een optie!

Lieve allemaal,

Vandaag ben ik door mijn oncoloog gebeld. Ze heeft uitgebreid gesproken met de gynaecoloog en hij ziet wel mogelijkheden om me te opereren! Dit is verrassend nieuws, omdat ik in 2012 te horen kreeg, dat opereren geen zin had! De reden was, dat ik ook uitzaaiingen had buiten mijn buik, nl. in de lymfeklier in mijn lies. De kans was daardoor aanwezig dat het via de lymfeklieren op andere plekken, buiten mn buik, zou kunnen uitzaaiien. Die lymfeklier is er gelukkig uitgehaald in 2012 en er zijn intussen geen nieuwe kankercellen in mijn lies, of verder buiten mijn buik, ontwikkeld. Dit is best opmerkelijk, omdat het verloop van eierstokkanker, vooral bij een recidief, behoorlijk grillig en agressief uitzaait.

Omdat ik een "uitzonderlijk geval" ben (hoe kom ik aan zo'n mazzel?), wil men dus toch de moeite nemen om mijn levenskansen te verlengen door zoveel als mogelijk, de kanker cellen uit mijn buik te snijden. Hoe dit precies zal gaan, weet ik nog niet. Ik krijg een oproep voor een gesprek met de gynaecoloog, om alle opties te bespreken. Daar moet ik nu dus op wachten.

Mijn oncoloog zei ook nog, dat ik wat haar betreft, pas aan een chemo kuur ga beginnen als het echt niet meer gaat. Dus pas als laatste redmiddel. Dat is wat ik zelf ook wil. Want ik loop risico i.v.m. mijn allergieën voor van alles en nog wat! De kans is dus groot, dat ik dit keer ook allergisch zou kunnen reageren op de chemo kuur. Daarbij weet ik ook, dat ik er beroerder van zou worden, in vergelijking hoe ik me nu voel. Zolang ik alles met mate doe, gaat het nog goed met me. 

Ik had al tegen mijn oncoloog gezegd dat ik pas in het najaar evt. geopereerd wil worden, want we willen eerst van de zomer en vakantie genieten!
Zodra ik nieuws heb over de operatie, laat ik het weten.

Ik ga morgen weer lekker verder met het verven van de tuinbank bij Cees in de tuin, want daar is het prima weer voor! En het werkt therapeutisch ;-), want dan hoef ik nergens anders aan te denken!

Laten we hopen, dat het nog lang zulk heerlijk weer blijft!

Liefs,
Marianne

2 opmerkingen:

  1. Jee Marianne, dat is inderdaad opmerkelijk, maar misschien is er ook meer mogelijk want het is weer twee jaar verder wat technieken en inzichten betreft.En ook best een beetje goed nieuws.Hou je taai en blijf zo positief, daar heb ik zoveel respect voor. En ik hoop dat het bankje klaar is, ziet er nu niet zo mooi meer uit buiten, dus nu maar even binnen chillen met een kop koffie!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Marianne, Wat spanend weer allemaal maar ook goed nieuws. Ben benieuwd hoe dit gaat aflopen. Maar gelukkig scheen het zonnetje en kon je even lekker creatief bezig zijn. Leuk hoor. Helaas is het zonnetje nu weer even weg maar het is nog wel lekker buiten.
    Toi toi en tot horens xxx

    BeantwoordenVerwijderen