dinsdag 15 mei 2012

Breaking News.... Misschien geen kanker???

Lieve allemaal,

De oncoloog heeft me gebeld, met het volgende nieuws: Er wordt getwijfeld of ik een recidief heb van eierstokkanker! Ja, lees die zin nog maar een keer, het is echt waar!! Overigens wordt het ook niet uitgesloten....

De twijfels komen voort uit het feit, dat zowel het darmonderzoek als de liespunctie geen tekenen van uitzaaingen laten zien. Daarnaast zijn de klieren die op de PET scan opgelicht waren, niet groter dan 1 cm (behalve in mijn lies) en zien er niet verdacht uit! Dat blijkt ook uit de MRI scan van vrijdag. Helaas heeft men niet de klier in mijn lies op de MRI meegenomen...
De oncoloog verwacht niet, dat er bij het verwijderen van mijn lies (lymfe)klier, meer duidelijkheid komt, dus die blijft voorlopig zitten. De tumormarker is uiteraard teveel gestegen, maar lijkt vooralsnog stil te staan. Het is nu nog steeds 75. Het feit, dat ik meer dan 10 jaar kankervrij ben, wordt ook meegewogen. En zolang er twijfel is, word ik niet geopereerd en krijg ik zeker geen chemokuren.

Vanwege de twijfels, denkt men in een andere richting en werd me gevraagd of ik ooit tbc heb gehad en of ik veel gereisd heb. Laat ik nou toevallig heel veel gereisd hebben (ook in landen waar tbc voorkomt), maar ik heb nooit rare ziektes van mijn reizen meegenomen. Ook werd gevraagd, of er bepaalde ziektes in de familie voorkomen als bijvoorbeeld SLE (auto-immuunziekte) en Sarcoidose (ziekte waarbij spontaan ontstekingen in organen voorkomt). Maar dat is (voor zover we weten) niet het geval.

Omdat ik genetisch enorm belast ben met veel allergieen en geregeld ontstekingen van (atheroom) cystes heb gehad, wil men me verder onderzoeken. Vorig jaar zijn er bijvoorbeeld nog een paar (atheroom)cystes uit mijn borst gesneden, omdat ze geregeld gingen ontsteken. Ook in 2011 is een cyste in mijn schouder, zodanig ontstoken geraakt, dat het een abces werd. Deze is ook operatief verwijderd. Sinds juni 2011, ben ik ook om de paar maanden heel erg verkouden geweest, inclusief koorts en ik heb net ook weer een heftige verkoudheid, inclusief koorts, achter de rug. Dat heeft dus duidelijk met mijn weerstand te maken. Hiervoor moet dus een verklaring gezocht worden en uiteraard ook voor mijn buikklachten, mijn verslechterde conditie en de verhoogde tumormarker! Ik zou eventueel een auto-immunziekte kunnen hebben...

Om meer duidelijkheid te krijgen en te zoeken naar iets anders dan kanker, word ik doorgestuurd naar een internist. De oncoloog geeft haar vraagstelling door aan een internist. Ik moet nu wachten op een oproep voor een afspraak. Ze zou wel proberen om er vaart achter te zetten! Dus voorlopig komt er geen verandering in de onzekerheid.

Pfff.... uiteraard hoor ik liever niet dat ik kanker heb, maar ik moet wel weer "even" omschakelen! Van niet operabel, vol met uitzaaiingen naar misschien geen kanker, is nogal een omschakeling! Daar moet ik weer aan wennen hoor!
Jullie weten dat ik over het algemeen heel erg positief ben ingesteld en hoop uiteraard op het beste! Maar laten we niet te vroeg juichen, want de oncoloog zei dat de verdenkingen er wel degelijk zijn! Maar de twijfels zijn er duidelijk ook! Ik heb gevraagd of de gynaecoloog niet te voorbarig is geweest met haar uitspraken op 27 maart jl.
Achteraf, blijkt dat wel degelijk het geval te zijn.... Ze had het slechte nieuws beter iets voorzichtiger kunnen brengen. Ze had bijvoorbeeld kunnen zeggen, dat er duidelijk diverse plekken op de scan zichtbaar waren, maar dat er verder onderzocht moet worden, om zeker te weten of het uitzaaiingen zijn... Dan was het allemaal anders overgekomen! Maar goed, dat is achteraf en ik leef in het NU!
Ik zal weer moeten wennen aan dit idee en de wetenschap, dat ik voorlopig nog niet klaar ben met allerlei onderzoeken.
Half juni krijg ik weer een PETscan om te vergelijken of er een verandering heeft plaats gevonden ten opzichte van de scan van maart.

Ik ga dus maar weer afwachten...  Nu er, op onderzoeken na, voorlopig toch niets gaat gebeuren, ben ik van plan om binnenkort maar weer aan het werk te gaan. Raar hoor... eerst denken dat je minstens een half jaar uitgeschakeld bent en nu kan ik weer aan de slag!
Nu staat mijn leven al weken in het teken van ziekenhuizen, onderzoeken en artsen. Als ik aan het werk ben, heb ik tenminste afleiding. Jullie zijn dus nog niet van me af ;-)!!!

Zodra ik iets nieuws te melden heb, zal ik het weer op mijn blog zetten.

Ik wens jullie alvast een lekker lang (en hopelijk zonnig) Hemelvaartsweekend!

Liefs,

Marianne

15 opmerkingen:

  1. Lieve Mar,

    Mag ik het hele verhaal even laten bezinken???!!! Ongelooflijk allemaal! Nu hopen dat onderzoeken in een andere richting, snel duidelijk zullen geven. En uiteraard, dat als er dan iets is, daar op een wat makkelijkere manier iets aan gedaan kan worden!

    En ja, kom maar afleiding zoeken hoor op het werk! Het werkt best, kan ik je vertellen! Wat zou het geweldig zijn als we straks weer samen achter de bureau's te vinden zijn!!!

    Ik ben weer de eerste die reageert, maar wilde je zo laten weten dat ik je nieuws gelezen heb!
    We mailen elkaar eerdaags wel weer uitgebreider. Voor nu zou ik zeggen: Pak straks lekker je Cees ff, en geniet van het Hemelsvaartweekend!

    Kus,
    Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jeetje Marianne, dit verzin je toch niet!! Dit zijn van die verhalen die je wel eens in een blad leest en denkt: Dit kan niet waar zijn!!! en dan denk ik dat je sowieso met jouw verhaal nog de kroon spant. Wat een achtbaan aan gevoelens en emoties voor jullie. Maar toch ook mischien goed nieuws. Je bent er nog lang niet, maar wie weet hoe goed dit uiteindelijk afloopt. Drink er een goed glas op en een heel fijn weekend alvast!
    Groetjes, Nancy

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Marianne, tsjonge, wat een nieuws weer en wat een emotionele achtbaan waarin je terecht bent gekomen. Kan me indenken dat je nu eigenlijk een beetje om moet schakelen. Hopelijk laten ze je niet al te lang in spanning wachten. Ga lekker genieten van het Hemelvaart weekend met hopelijk mooi weer. En wie weet...tot gauw bij Sanoma. Groetjes, Monique Kok.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat is goed nieuws he?? Houden zo hoor liefs van ons allemaalxxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Saskia Hoogland16 mei 2012 om 11:23

    Jeetje Mar, wat een goed nieuws, maar wel vreemd en onzeker!
    Heel fijn om te horen, dat we je volgende week weer zien (het is al weer een tijdje geleden, dat ik jou voor het laatst heb gezien).

    dikke kus, Sas

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Jeej!!!!!! Jessica does a happy dance :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Marianne!!! Wat een gek nieuws!! goed en ook weer onzeker, Pfffff wat een racebaan. Maar wat leuk dat we je weer heel snel zien TOP!
    Geniet van het moeie weekend met Cees.
    Kus & knuffel Oda

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Lieve marianne
    Alle reacties van mijn voorgangers kan ik overnemen. Wat een verwarring zullen al die opties voor je zijn ( voor jullie). Probeer het maar weer te verwerken en stel jezelf niet teveel vragen. Geniet van de vrije dagen en veel succes met het werk. Ik blijf je volgen hoor.
    Dikke Kus van Fie W.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Marijke Biesebroek16 mei 2012 om 18:42

    Lieve Marianne,
    Ik heb maar één woord: hoera! Ik weet dat de vlag nog niet echt uit kan, maar je allergrootste zorg is voorlopig eventjes van de baan. Je hebt recht op dit geluk, dus geniet er samen met Cees en je familie en vrienden van!
    Liefs, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wijffie wat een verhaal....zal wel ff moeilijk zijn doe omschakeling .Zo zeggen we je gedag op het werk met
    alle negatieve gedachten....zo kom je weer terug.
    Ons "goede tijden slechte tijden" boek gaat nu wel dicht hè!Dat doen we dan wel samen tijdens een bakkie....het was tekort voor een bestseller.....dat is een goed teken!
    Geniet lekker met Cees
    Axx

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Lieve Marian,

    Moest even bijlezen was op vakantie he!! Maar jeetje toch wel positief nieuws hoor. Maar waar moet/moest je idd doorheen allemaal.Misschien weet je later waar het goed voor is ? :-)) Ben wel blij voor je/jullie en hoop dat het goed uitpakt.
    Dikke kus en groetjes aan Cees
    Liefs,Sanne

    BeantwoordenVerwijderen
  12. lieve mar ook ik kan mij gegeheel bij alle voorgangsters aan sluiten met wat ze geschreven hebben maar jeetje minna wat heen en weer geslinger in de emotiejungle ook!!maar maak toch wel heel stiekum een paar vreugdepasjes hoor ongeloofelijk .En voor de gynacoloog kan een cursusje tacktiek geem kwaad denk ik.nou wijssie spreek je snel en ik denk dat die koalabeer zijn vacht wel mag gaan kammen ;;;;))DIKKE KUS VOOR JULLIE ALLEBEI XX

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hé Marianne, lees ik even een paar dagen je blog niet, hoor ik vanmiddag van anneke dat ze Yvon waren tegen gekomen en die vertelde dit verhaal, kon het bijna niet geloven, dus nu snel met eigen ogen gelezen, wat een goed nieuws zeg nog wel onzeker allemaal maar dit ziet er toch een stuk zonniger uit allemaal, wel weer afwachten en lekker dat je weer kan gaan werken! Ik wens je weer sterkte met de aankomende onderzoeken en eennfijn weekend verder! Dikke knuffels,,ook van Co.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Marianne,

    Tijdje je blog niet gelezen maar wel wat dingen om me heen gehoord. Wat een nieuws...eigennlijk heel mooi nieuws maar ik kan me ook onzekerheid voorstellen. Pfff je weet bijna niet meer wat je moet geloven. Nou we gaan van het goede nieuws uit en morgen gaan we je weer even zien...Gezellie. Geniet van het zonnetje samen met je Cees.
    Liefs Jolanda xxx.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Oeps...dat is inderdaad goed (en anders) Nieuws. Hopelijk blijft het bij verminderde weerstand en geen andere gekkigheid hoor !!!Ik ga snel duimen voor wat heldere en betrouwbare terugkoppeling met een overzichtelijk afloop (met bijvoorbeeld paar pilletje om even alles in jouw systeem weer op juiste weerstand niveau te brengen ;-)

    Je hebt inmiddels vast genoten van het afgelopen lange weekend en een beetje bekomen van het een en ander!! De achtbaan gaat helaas nog even door, maar wel even in een ander perspectief - Kun je/Kunnen jullie vanaf juli weer beetje gewoon bezig zijn met de andere wat leukere zaken in het leven toch ;-)

    Houd je haaks daar !! Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen