donderdag 20 maart 2014

Punctie achter de rug! Darmonderzoek vervroegd naar morgen!

Lieve allemaal,


Bedankt allemaal voor het meeleven!

Ik heb weer een hoop stress gehad deze week....!

Vorige week nadat we de uitslag van de PETscan hadden gekregen, kreeg ik formulieren van mijn oncoloog mee om afspraken te maken voor de punctie van mijn halsklier en voor de coloscopie. Wat de vage plek op mijn lever betrof, had ze gezegd, dat daarvoor een MRI gemaakt moest worden, maar dat ze eerst de coloscopie wilde zien. Ze wilde dat die onderzoeken binnen 1 a 2 weken zouden plaatsvinden.
 
De punctie kon snel! Die heb ik vandaag, op deze mooie lentedag, al gehad!  De arts heeft eerst via een echo de klieren bekeken en uiteindelijk van 2 klieren een punctie genomen. Dat ene kliertje voel ik al maanden zitten, maar is erg klein. De arts wist niet precies welke klier ik bedoelde, dus moest ik het aanwijzen. Dat is met die glibberige gel erop, niet te doen! Ik voelde het daardoor ook niet meer! Toen ben ik maar gaan zitten (want ik lag op een bed) en voelde die klier toen wel en heb duidelijk aangewezen waar die zat. Die andere klier waar een punctie van genomen is, voel ik niet, maar was volgens de arts wel iets groter. Ze zijn nog steeds klein in omvang, daarom zie je ze ook niet op de scan. Ik mocht in de hand van de assistente knijpen als het teveel pijn zou doen! Het is natuurlijk geen pretje, vooral als ze een beetje moeten wroeten om cellen eruit te halen. Maar goed, kiezen op elkaar, het is allemaal voor een goed doel ;-).

Bij de MDL poli (Maag, darm, lever), vertelde ik dat de oncoloog had gezegd, dat het onderzoek binnen 1 a 2 weken moest gebeuren. Maar volgens de dame aan de balie, kon ik pas eind april terecht! Toen ik zei, dat ik dan de oncoloog zou laten bellen, ging ze weer kijken en had ze nog een plekje op 4 april. Dat was pas na 3 weken, i.p.v. binnen 1 a 2 weken, maar dat hebben we maar geaccepteerd. De uitslag zou 2 weken duren, werd gezegd. Wij moesten daarna weer naar de balie van oncologie om die datum door te geven, zodat we een afspraak met mijn oncoloog konden plannen voor de uitslag. We hebben toen meteen gevraagd, of het niet zinvol zou zijn om ook die MRI voor mijn lever vast in te plannen, vooral omdat  er nu meer tijd overheen zou gaan. De dame achter de balie zou het aan mijn oncoloog vragen en zou mij donderdag 13 maart terugbellen. Je voelt 'm al... ik ben niet teruggebeld. Dus heb ik vrijdag zelf gebeld en kreeg te horen dat mijn oncoloog er niet was en er was ook geen antwoord op mijn vraag over de MRIscan. Dus maandag maar weer gebeld. De assistent liet weten, dat ze het met mijn oncoloog zou overleggen en ze zou me eind van de dag terugbellen. Mijn oncoloog belde me inderdaad rond 17.30 uur en zei dat ze de coloscopie eerder gemaakt wilde hebben! Ze ging contact opnemen met de MDL afdeling en zou kijken of ik deze week nog terecht kon! Ik zou de volgende dag gebeld worden.
Maar waar ik meteen aan dacht, was het vezelarm dieet, waar je 3 dagen voor de coloscopie mee moet beginnen! Als ik donderdag de punctie had, dan leek het erop dat het vrijdag ging worden! Dus ben ik maar meteen begonnen met het vezelarm dieet. De laxeermiddelen had ik al bij de apotheek gehaald. Dinsdag had ik om 10.30 nog niets gehoord, dus ben ik maar weer gaan bellen. Ze waren ermee bezig en ik zou echt z.s.m. gebeld worden! En weer werd ik niet teruggebeld, terwijl ik de hele dag bijna OP de telefoon heb gezeten! Want het zijn geen gesprekken die je op straat, of in de supermarkt wil voeren, dus blijf  ik voornamelijk thuis! Ik hing dus woensdagochtend weer aan de telefoon en legde uit, dat ik er stress van krijg, als ik niets hoor! Ik zou echt teruggebeld worden en dat gebeurde! Het zou woensdag de 26e worden en ik zou het tijdstip nog horen! Een half uur later werd ik door de poli MDL gebeld, dat het vrijdag werd! Afijn, een heel gedoe allemaal. Alsof je al niet genoeg stress hebt!
 Ik ben heel erg blij met mijn oncoloog hoor! En ik heb ook veel vertrouwen in haar! Maar de communicatie tussen de verschillende poliklinieken, loopt niet helemaal lekker...

Ik heb begin van de avond mijn voorlopig laatste maaltijd gegeten en heb de eerste liter Moviprep, (laxeermiddel) gedronken en moet dus steeds rennen....
Vannacht om 4.30 moet ik de wekker zetten, want ik moet om 5 uur, de tweede liter Moviprep drinken! Daar kan ik me nu al op verheugen!!!
Cees levert me morgen om 9 uur af in het ziekenhuis en gaat dan naar zijn werk. Ik moet nog een paar uur, na de behandeling, bijkomen, dus dan haalt hij me ergens rond het middaguur weer op.

En dan weer wachten op de uitslag..... woensdagmiddag de 26e! Omdat de oncoloog gebeld heeft, kan die uitslag er ook sneller zijn, dus dat is natuurlijk wel fijn!

Dus houd volgende week mijn blog weer in de gaten voor het vervolg!

Veel liefs,

Marianne







1 opmerking:

  1. Jeetje Marianne, wat een stress toch weer. Ik ga heel hard voor je duimen. Liefs x

    BeantwoordenVerwijderen