vrijdag 7 maart 2014

Petscan 5 maart jl. al gehad!

Lieve allemaal,

De dag nadat ik bij de oncoloog was geweest werd ik al gebeld door afdeling radiologie! Ik kon woensdag al terecht voor de PET-scan! Gelukkig, want des te sneller hoor ik hoe ik ervoor sta!

Het was weer een lange dag. .. Een petscan vergt veel meer voorbereiding dan een CT of MRI scan. Maar door die vervelende allergie voor jodiumhoudende contrastvloeistof, is alleen een CT scan maken, voor mij, geen optie meer.
Je moet uiterlijk 6 uur, voordat de radioactieve stof via een infuus wordt ingespoten,  nuchter blijven! En ik kan je vertellen dat je daar goed gammel en duizelig van wordt... Tegen de hoofdpijn had ik vooraf paracetamol ingenomen, in de middag ook weer en dat hielp gelukkig.

Het werkt als volgt: De meeste kanker cellen hebben een verhoogde stofwisseling.  Hierbij wordt veel suiker verbruikt. Met een PET-scan maakt de arts hier gebruik van. Hij dient een radioactieve stof toe die op dezelfde manier als suiker in cellen wordt opgenomen. Doordat kanker een verhoogde verbranding heeft, nemen de cellen de radioactieve stof op.  Bron:www.kanker.nl.

Mijn dag verliep als volgt:
7 uur: ,2 crackers met kaas gegeten en thee en water
12.30: Met Cees onderweg naar het VU, 1liter water gedronken (hoort bij voorbereiding).
In de kamer waar je ligt hangt een klok voor je. Alles gaat secuur op tijd, omdat de werkzaamheid van het radioactieve middel na verloop van tijd afneemt!
13.30:infuus ingebracht en doorgespoeld.
13.32: ca. halve liter contrastmiddel gedronken (niet op jodiumbasis).
13.35: loden kist wordt binnengebracht met daarin een loden spuit, waarin radioactief middel zit en wordt via het infuus in mijn bloedvat gespoten.
Tot 14.06 moet ik stil blijven liggen en mag ook niet praten.
14.07: De rest (halve liter) van het contrast middel opdrinken. Dan voel je je behoorlijk opgeblazen!
14.30: Er wordt een plas middel in mn infuus ingespoten en dan moet je dus zorgen dat je blaas zo leeg mogelijk is en dat werkt! Ik ben ca.  6x naar het toilet gelopen!
14.40: infuus wordt verwijderd en ik moet weer een halve liter water drinken
16.00: ga ik door de scan
16.30: ben ik klaar
16.40 in de coffeeshop een  cappuccino en eindelijk een boterham! Heerlijk!  Volgens Cees, krijg ik eindelijk weer kleur op mijn gezicht ;-)!

Woensdagmiddag 12 maart krijgen we de uitslag bij de oncoloog.
Ik verwacht dat de uitzaaiingen die er al zaten, meer uitgebreid zullen zijn. De tumomarker wijst daarop, maar ook alle signalen van mijn lijf. Het is alleen de vraag of het nu ook op organen zit en hoeveel tijd ik nog heb om een chemo kuur eventueel uit te stellen.

Ik probeer zo snel mogelijk na de uitslag mijn blog te schrijven om jullie op de hoogte te houden.

Liefs,
Marianne

Geen opmerkingen:

Een reactie posten