maandag 25 april 2022

VANDAAG 25 april 2022 GAAT DE BOEKEN IN ALS EEN BEHOORLIJK PITTIGE DAG!


Lieve allemaal, 

Bedankt voor al jullie lieve wensen, duimen draaien, kaarsjes branden etc.! Dat doet ons goed! 

Ik was om 11 uur in het VUmc voor afname van het verplichte biopt om deel te kunnen nemen aan de DRUP-studie.

De radiologe keek eerst naar de beelden van de scans die gemaakt zijn. Daarna via de echo naar mijn buik om de beste plek te zoeken om het biopt uit te nemen. Ze vond dat er teveel vocht in mijn buik zat om hapjes uit tumorweefsel te kunnen afnemen. Ze gaf een voorbeeld om het uit te leggen; stel dat je met Koningsdag een appel uit een bak met water moet eten. Dat lukt niet omdat het water tegendruk geeft, dus het drijft weg. Grappig voorbeeld om duidelijk te maken waarom het vocht eruit moest. Ik had hier geen rekening mee gehouden, omdat er 11 dagen geleden nog 3 liter afgetapt was. Ik voelde wel dat ik weer vocht in mijn buik had, maar ik dacht dat een litertje (in mijn beleving) niet zo erg zou zijn.

Ik kreeg dus eerst weer een buikpunctie (nummer 3 in 6,5 week!). Helaas moeten de verdovingsnaalden én de drain weer door mijn buikvlies heen, wat lastig te verdoven is omdat het vol met zenuwen zit. Het is dus behoorlijk pijnlijk en ik ben écht wel wat gewend met o.a. puncties, in mijn lies, borst, oksel en longen. Zélfs de echo-kop op mijn buik is heel erg pijnlijk, vooral rondom mijn navel. Gelukkig deed het minder pijn dan de laatste keer en kan ik met de drain bewegen. Het voordeel daarvan is, dat ik met wat extra beweging ervoor kan zorgen dat er zoveel mogelijk vocht uitgeperst wordt, als het aan het einde niet meer zo snel eruit loopt.

Nadat ik 2 liter vocht kwijt was, werd ik opgehaald door Steve. Een Surinamer, die altijd lachend en pratend met je bed door de gangen vliegt! Hij maakt continue geintjes, écht een bijzonder en leuke man! Hij heeft mij in het verleden vaker door de gangen vervoerd. Hij werkt al 24 jaar in het VUmc. Dus er valt ook nog wel wat te lachen op zo’n dag!

 

Om 14.30u begonnen we met behandeling nummer 2. Het afnemen van het biopt. Eerst weer die echo-kop in mijn buik geprikt (rondom mijn navel), wéér verdovingsnaalden en uiteindelijk moesten er 3 hapjes worden verzameld. Dit werd ook in 3 pogingen uitgevoerd op 3 verschillende plekken, om de kans te vergroten op goed DNA weefsel voor het onderzoek. De research verpleegkundige was bij de ingreep aanwezig. Zij had een container (emmertje) met stikstof en een klein buisje bij zich om mijn tumorweefsel te verzamelen en meteen terug te brengen naar het lab.

 Daarna ben ik weer naar de verpleegafdeling gebracht en moest ik 1 uur plat liggen om risico’s op bloedingen te voorkomen. Intussen is 2x mijn bloeddruk, saturatie en temperatuur gemeten. Dat was goed, dus ik mocht gelukkig naar huis. Ik was sinds 12 uur ’s nachts nuchter. Dus als eerste heb ik een beker water gedronken en meteen paracetamol ingenomen. Daarna naar het restaurant gelopen en een banaan gegeten en een cappuccino gedronken!  

Cees was er om 17.00 uur en om 18 uur waren we thuis (vanwege file op dat tijdstip).

Heerlijk om weer thuis te zijn met mijn schatje. We hebben samen gekookt en heerlijk gegeten.  Ik moet de komende dagen rustig aan doen, niet zwaar tillen en niet fietsen. Voor ons dus een rustige Koningsdag. Sowieso willen we geen risico nemen om iets op te lopen. Al is het een verkoudheidje. Ik moet teveel in het ziekenhuis zijn en dat zou het hele schema in de war gooien!  

Maandag 2 mei, ga ik met de medicijnen beginnen. Dat wordt ook weer spannend!

Dus wordt vervolgd!

Nu het weer kan wens ik iedereen een héél gezellige Koningsdag!

Lieve groetjes,

Marianne

Geen opmerkingen:

Een reactie posten