zondag 31 mei 2020

Eindelijk de Pet/CT scan is ingepland; 2 juni! Uitslag 3 juni!

Lieve allemaal,

Het heeft wat voeten in aarde gehad...., maar eindelijk weet ik nu waar ik aan toe ben! Ik ga dinsdag 2 juni door de Pet/CT scan.
En omdat ze snel diagnose toepassen, krijg ik de uitslag bij mijn oncoloog de dag erna, 3 juni. Eerst moet ik een uur vooraf, bloed laten aftappen (via mijn Picclijn, dus prikken hoeft niet meer). De uitslag van de scan en het lab horen we dan via mijn oncoloog. Omdat het een behoorlijk spannende uitslag is..., de tumormarker is tot nu toe opgelopen, dus kleine kans dat de chemo effect heeft, mag Cees ook eindelijk weer een keer mee!

Ik zal die "voeten in aarde" uitleggen....
Maandag 25 mei, heb ik wéér afdeling nucleaire geneeskunde gebeld, omdat ik nog steeds niet was teruggebeld wanneer ik door de scan zou gaan. Zoals ik vorige keer schreef, bleek de camera van 1 van die Pet/Ct scan's stuk te zijn..., dus er was een enorme achterstand ontstaan. Ik kreeg te horen, dat de scan gerepareerd was en dat ik moest wachten op een telefoontje, ik stond op de lijst!

Donderdag 28 mei, heb ik weer het ziekenhuis gebeld. Toevallig had mijn oncoloog niet lang voordat ik belde, ook geïnformeerd, wanneer ik de scan zou krijgen, want de afspraak met haar op woensdag 3 juni, was qua tijdstip, ook nog niet definitief ingepland. Ze gingen ernaar kijken …. Ik werd teruggebeld en kon vrijdag 29 mei terecht!! Maar niet op het gebruikelijke gecombineerde apparaat; de Pet én CT-scan in één! Ik moest me om 14 uur melden voor een CT scan en ik kon pas om 18 uur op het andere apparaat de Pet scan. Door alle voorbereidingen die die scan's vergen, was het niet de moeite om in de tussentijd van Amsterdam naar Zandvoort te rijden! Ik zou dus de hele middag en een groot deel van de avond in het ziekenhuis zijn....! Vooruit maar, als het niet anders kan!
Ik had me daar op ingesteld...

Toen ik 's avonds in bed lag, bedacht ik me ineens, dat ik voor het eerst onder de scan ging, met een Picc-lijn! Op een Petscan wordt nucleaire stof met glucose toegediend via een vooraf aangelegd infuus. Maar nu, zou dat dus door de Picclijn moeten vloeien! Zodra de Picclijn gebruikt is, moeten de slangetjes met natriumchloride worden doorgespoeld en met heparine worden ingespoten om stollingen te voorkomen! Ik vroeg me af, of er in de avond wel personeel was op de nucleaire afdeling, die daar de middelen (spuiten, vloeistof, gaasjes etc) voor zouden hebben....?

Vrijdagochtend heb ik gebeld en deze vraag gesteld. Ik kreeg een leuke assistente, Daisy aan de telefoon. Ze ging ernaar vragen en belde me direct terug! Ze had een beter voorstel...., ik hoefde vrijdag niet de hele dag in het ziekenhuis te blijven, zij ging alle radiologen en artsen die op dat moment dienst hadden informeren en zou zorgen dat ik dinsdag 2 juni, gewoon op de gecombineerde scan apparaat Pet/CT kon! Ze zou ook zorgen, dat de uitslag de volgende dag bij mijn oncoloog was! Dat was natuurlijk fantastisch geregeld!
Normaal gesproken wordt mijn Picclijn op dinsdag door de thuiszorg doorgespoeld en opnieuw verbonden. Zij heeft nu geregeld dat dit op de afdeling dagbehandeling gaat gebeuren! Dan hoeft de thuiszorg daarvoor niet meer te komen. Dat is de afd. waar ik ook de chemokuren krijg. Dus ineens was het super geregeld!!

Cees was vrijdag vrij, dus we hadden een onverwachte vrije dag!! We zijn lekker gaan fietsen en hebben van de zee en duinen genoten! Het was heerlijk rustig!














Donderdag 28 mei, ben ik voor het eerst ook bij mijn schoonmoeder geweest i.v.m. haar 91e verjaardag! Ze woont nog steeds op zichzelf ! Op de gebruikelijke ouderdomskwaaltjes na, gaat het heel erg goed met haar! We waren heel blij elkaar weer te zien! Uiteraard op afstand... , hoe ongewoon dat ook blijft! Het liefst wil je een dikke knuffel geven! We hadden een mooie taart voor haar meegenomen, dus dat was smullen!



Nu genieten we tijdens het Pinksterweekend alweer van het mooie weer! Cees heeft, zoals altijd, zondagochtend hardgelopen! Ik blijf lekker in de tuin. Het is me veel te druk... Er zijn tóch veel dagjes mensen die voor het strand komen en ook veel Duitsers. Ik word erg nerveus als ik de hele tijd slalommend om iedereen heen moet lopen, dus ik vermijd dat liever!

Volgende week wordt dus heel erg spannend, hoe de uitslag van de scan en mijn tumormarker zal zijn!!!
Ik houd jullie op de hoogte!

Geniet lekker van het Pinksterweekend!

Lieve groetjes,

Marianne

2 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Pinksterknuffels voor je.. ;-) Hug voor Cees

    lekker genieten van deze dagen..

    X.X.X.

    BeantwoordenVerwijderen