vrijdag 20 maart 2020

De eerste week, ná kuur 1, zit erop!

Lieve mensen,

Ik krijg veel vragen hoe het nu met me gaat...! Dus ik vond het een goed moment om 1 week na mijn eerste chemokuur, dit met jullie te delen.

Het is LENTE!!!! En dit weekend wordt mooi weer voorspeld, dus daar gaan we van genieten, door een wandeling te maken en van de zon in huis te genieten!

Vorige week vrijdagmiddag kwam ik thuis uit het ziekenhuis. Toen ik net thuis was, voelde ik me nog behoorlijk energiek! Dit was vooral onder invloed van de stootkuur Dexamethason! Dat middel zorgt ervoor dat je best hyper wordt...! Dus bij thuiskomst heb ik meteen een wasje in de machine gedaan!

De dagen erna, voelde ik me erg gammel en bij vlagen misselijk... Van deze chemokuur, Carboplatin met Caelyx, kun je een waslijst aan bijwerkingen krijgen. Dit zijn 2 van deze bijwerkingen. Ik heb er pilletjes voor gekregen, maar die wilde ik niet meteen innemen. Ik probeerde het eerst te onderdrukken door iets te eten of drinken. Dat hielp een beetje, maar uiteindelijk heb ik een paar dagen toch af en toe een pilletje ingenomen.
Verder kan je smaak veranderen. Dat merk ik tot nu toe vooral bij tandpasta! Ik had altijd tandpasta met menthol en word daar nu juist misselijk van. Gelukkig smaakt eten me nog erg goed, dus ik kook nog steeds lekkere en gezonde maaltijden. Ik heb ook weer lekker een bananenbrood gebakken!

Sinds gisteren ben ik gelukkig niet meer misselijk, waardoor ik me alweer een stuk beter voel!
Ik probeer ook iedere dag een wandeling te maken. Want ik moet natuurlijk wel in beweging blijven! En het is ook goed om mijn longen vol te zuigen met buitenlucht! Tot nu toe heb ik nog steeds profijt van het aftappen van het vocht! Intussen heb ik ook de uitslag van het pleuravocht. Zoals verwacht zitten er zgn. maligne (kwaadaardige) cellen in, passend bij mijn uitgezaaide eierstokkanker. Nu maar hopen, dat de chemo die rotcellen gaat aanpakken! Want die cellen hebben natuurlijk "gedacht", dat medische wonder is er al 20 jaar...., nu gaan we haar onderuit halen...! Maar jullie kennen me langer dan vandaag! Ik laat me er niet zomaar onder krijgen!

De blauwe kleuren van mijn lek geprikte arm, beginnen intussen een beetje te vervagen. De plekken op mijn rechterarm, zijn nog wel pijnlijk. Er zit een dikke bult op de plek van het mis geprikte vat op mijn onderarm. De plek in mijn elleboogplooi, geeft vooral een verdikte "kabel" over ca 3 cm. Ik heb woensdag een belafspraak gehad met mijn oncoloog en hierover gesproken. Ik had vooraf al aangegeven, dat ik niet meer te prikken ben. Ik heb dit al ongeveer 40 keer meegemaakt, dus ik weet waar ik het over heb....! Helaas moest het toch weer een keer geprobeerd worden....!!
Voor de volgende kuur (8 april), krijg ik een Picclijn (Perifeer ingebrachte centraalveneuze catheter) in een bloedvat in mijn bovenarm geplaatst! Dat gaan ze 6 april, onder plaatselijke verdoving, doen. Je krijgt dan een flexibel silicone slangetje ingebracht in je holle ader, tot vlak boven je hart. Het slangetje blijft uit je arm hangen. Via dit slangetje kan de chemo iedere keer worden toegediend. Via het slangetje kan ook bloed worden afgetapt. Dus als alles goed gaat, ben ik straks eindelijk écht verlost van die pijnlijke dikke infuusnaalden!

Verder zitten we natuurlijk met de hele wereld in hetzelfde schuitje....: Corona virus! Wat een vreselijke ramp! Iedere dag zie je het aantal doden en besmettingen stijgen....! Ik behoor uiteraard tot de risicogroep en vind het knap angstig! Behalve voor een wandeling, ga ik de deur niet uit! Als ik ga wandelen, dan loop ik met een grote boog om mensen heen of ik steek de straat over. Ik heb vanavond deze foto gemaakt van de ondergaande zon. Dat was weer een mooi geniet momentje! 

Het voordeel is, dat mijn lieve Cees thuis móet werken. Dus hij haalt, tussen het werken door, de boodschappen en ík voorzie hem van eten en drinken. Dus de taken zijn goed verdeeld, haha!!

Ik ben blij, dat we WhatsApp en telefoon hebben om contacten te onderhouden! We lachen wat af om al die gekke filmpjes die mensen maken! Het is natuurlijk wel jammer, dat je juíst nu niemand een knuffel kunt geven, terwijl je daar juíst behoefte aan hebt... Daarom voor jullie deze virtuele:



Weet je wat ik een mooie bijkomstigheid vind van ziek zijn!? Dat mensen je extra verwennen...!! Bedankt allemaal voor de prachtige bloemen, mooie kaarten met lieve woorden en vele lieve Whatsapp berichtjes, ook voor Cees! Super lief allemaal!


Via mijn blog, zal ik jullie zoveel mogelijk op de hoogte houden!

Ik wens iedereen veel sterkte in deze moeilijke tijden! Houd afstand, blijf gezond en pluk de dag!!!

Veel liefs, Marianne





5 opmerkingen:

  1. hoi hoi....Lieve Marianne
    Wat een pittige week was het weer voor jou, maar....doorstaan en strijdvaardig. Wel fijn dat het straks prikken, niet meer hoeft!

    Wel weer grote schrik zo in 2020 ....en flink schakelen allemaal maar in deze bizarre tijden. Mooi mens en zo positief zijn samen!! Heerlijk dat je nog wandeling kan maken, na zo'n zware week. Je boft zo heerlijk in Zandvoort en mooie zonsondergang is cadeautje dan wat jij zeker kunt gebruiken.
    Heel veel girlpower aan te sterken voor volgende klus!! Heb zo met jou te doen. Maak er een mooi weekend van samen met Cees Zonnetje gaat beetje schijnen hoor ik net en dat is speciaal voor jou!! XXX José

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi José,

      Bedankt voor je mooie reactie! We houden contact!
      Een dikke virtuele knuffel X

      Verwijderen
  2. Beste Marianne,

    Mijn naam is Corine, 45 jaar en ik lees nu pas je blogs, mede omdat ik onlangs de diagnose darmkanker en eierstokkanker heb gekregen. Ik hoop dat ik net zo strijdvaardig als jou mag zijn, ontzettend veel respect voor hoe je ook nog van de dingen om je heen geniet. Ondanks alles wat je al hebt meegemaakt. Ik hoop echt dat ik het kan. Dinsdag heb ik een combi operatie: verwijderen eierstokken, stuk darm, wellicht baarmoeder. Ook moet er gekeken worden hoe het met het buikvlies is. M’n zoontje is 11.. ik word hier zo verdrietig van. Heb je voor mij een tip hoe hier mee om te gaan?

    Liefs Corine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Corine,

      Jij hebt net het slechte nieuws te verwerken gekregen en je moet ook nog geopereerd worden, begrijp ik...! Je zult merken, dat er ondanks het slechte nieuws er ook nog wel lichtpuntjes zijn, maar dat kost tijd... Dus geef jezelf ook de tijd. Leef met de dag en denk niet te ver vooruit! Als je je goed voelt, probeer daar dan zo veel mogelijk van te genieten. Ik kan me voorstellen dat het lastig is met een zoontje van 11 jaar.... en dat je daarom ook ver vooruit denkt, wat er allemaal zou kunnen gebeuren. Je kunt uiteraard ook psychische hulp zoeken... Het is handig om je verhaal, je angsten, kwijt te kunnen bij iemand die niet dichtbij je staat. Ik hoop dat je hier iets mee kunt. Ik wens je heel veel sterkte met de operatie! Ik duim voor je, dat je geen uitzaaiingen op je buikvlies hebt! Na de operatie zul je voorlopig heel rustig aan moeten doen. Dus zorg voor voldoende hulp. Er is ook een lotgenoten groep op Faceboek:Gynaecologische kanker (eierstok, baarmoeder enz) patiëntengroep. Daar hebben lotgenoten ook veel steun aan elkaar. Je kunt je daar evt. aanmelden. Ik wens je heel veel sterkte! En duim dat de operatie goed gaat!

      Lieve groetjes,
      Marianne

      Verwijderen
  3. Beste Marianne,

    Mijn naam is Corine, 45 jaar en ik lees nu pas je blogs, mede omdat ik onlangs de diagnose darmkanker en eierstokkanker heb gekregen. Ik hoop dat ik net zo strijdvaardig als jou mag zijn, ontzettend veel respect voor hoe je ook nog van de dingen om je heen geniet. Ondanks alles wat je al hebt meegemaakt. Ik hoop echt dat ik het kan. Dinsdag heb ik een combi operatie: verwijderen eierstokken, stuk darm, wellicht baarmoeder. Ook moet er gekeken worden hoe het met het buikvlies is. M’n zoontje is 11.. ik word hier zo verdrietig van. Heb je voor mij een tip hoe hier mee om te gaan?

    Liefs Corine

    BeantwoordenVerwijderen