maandag 11 mei 2020

Ik zit nog in mijn ellendige eerste week ná kuur 3! Marker nog niet gezakt: 1253!

Lieve allemaal,


Wat een ellende die eerste dagen na de chemokuur....  Woensdag 6 mei jl. heb ik de 3e kuur gehad. De eerste nacht moest ik alweer overgeven, ondanks dat ik er een anti-misselijkheidspilletje (Metaclopromide) voor had ingenomen. Ik had het eten dit keer ook beter voorbereid, want ik had lekkere kippensoep gemaakt! Helaas hielp het niet.
Ik had mijn oncoloog verteld, dat ik zo misselijk was in de eerste week. Zij heeft daarvoor maagbeschermers voorgeschreven (Omeprazol). De eerste 2 dagen heb ik best goed gegeten. Ik denk dat ik dan nog onder invloed bent van de Dexamethason. Dat is een heftige stootkuur (bijnierschorshormoon/corticosteroïd), waar sommige mensen enorm hyper van worden. Dat houd je dus op de been. Ik krijg er altijd een enorm rood hoofd van! Net of ik te lang in de zon heb gezeten! Zaterdag, had ik écht mijn slechtste dag.... ! Vreselijk misselijk en ondanks dat ik bijna niets kon eten, kwam het er toch weer uit... Buiten zag ik iedereen genieten van het prachtige zonnige weer en ik lag kou te kleumen onder een dekentje op de bank.

Wandelen in de AWD
Nu gaat het weer ietsje beter, maar ik ben nog vreselijk slap en heb totaal geen energie om iets te doen. Ik kan niet wachten tot deze vervelende dagen voorbij zijn en ik me weer iets energieker ga voelen...!

Voordat ik de kuur kreeg, werd eerst mijn bloed, (om 8.45 uur) afgetapt uit de Picclijn. Daarna moest je in de wachtkamer wachten voor de uitslag. Dat duurt ongeveer 1 uur. Het is namelijk belangrijk dat je bloedwaarden, van o.a. je nieren, lever en bloedcellen goed zijn. Als die uitslagen te laag zijn, dan zou de oncoloog kunnen besluiten, dat de kuur niet gegeven wordt, omdat je te zwak bent voor zo'n zware chemokuur.
Vanwege het corona virus is alles anders.... Iedereen zit op 1,5 meter van elkaar en de meesten zitten er alleen. Normaal gesproken, heb je een afspraak met je oncoloog voor de uitslag, maar nu is dat meestal telefonisch. Dus nu word je gebeld, terwijl je in de wachtkamer zit. Het is toch een beetje raar, om bij de gesprekken te zitten van anderen. Ook al zitten we allemaal in hetzelfde schuitje en begrijp je wat er gezegd wordt.....

Mijn bloedwaarden waren dus goed genoeg om de kuur door te laten gaan. Dat is natuurlijk positief. Helaas is mijn tumormarker (CA125) na 2 kuren door gestegen... van 1080 naar 1253. Ik had gehoopt, dat het al iets gezakt zou zijn. Het mag niet boven de 30 zitten, dus je begrijpt dat dit erg hoog is! Tijdens de kuur, ben ik erg slaperig van het anti-allergiemiddel (Tavegyl). Ik lig dus een beetje te dutten en heb het ook altijd erg koud. Ik heb dan ook een bloeddruk van ca. 100 /65. De kuur duurt normaal gesproken ongeveer 2,5 uur, maar mijn oncoloog blijft het liever voorzichtig aanpakken, omdat ik op veel stoffen allergisch reageer. Dus wordt de vloeistof langzaam druppelend toegediend en ben ik er ruim 6 uur mee bezig. Cees kon me om 15 uur weer ophalen, dus dat was fijn!

Wandelen in de AWD
De laatste 2 weken vóór kuur 3, voelde ik me weer goed! We hebben genoten van de tuin, de zon en heerlijke wandelingen over de boulevard en in de prachtige Amsterdamse waterleidingduinen! Ik hoop dat binnenkort weer te kunnen doen!

En omdat we buiten konden zitten, is mijn zus gezellig op afstand in de tuin een bakkie komen doen! En onze goede vrienden Evert en Ali, zijn ook langs geweest. Zij hebben buiten onze voortuin op de stoep gezeten en kregen koffie en de heerlijke taart van Huize Van Wely, die ze meennamen op ons stenen muurtje gepresenteerd!


Het blijft tóch een bizar gegeven, dat dit soort dingen, niet meer als vanzelfsprekend kunnen.... Ach... het is anders dan normaal, maar toch fijn, dat zoiets soms wel kan.

Ondanks alles blijf ik genieten van de prachtige bloemen, die ik nog steeds krijg en mooie en lieve kaarten! Ik heb al 9 weken bloemen in huis staan... Hoe mooi is dat!!
Gisteren ben ik ook nog verwend met een prachtig (stief/bonus) Moederdag boeket!! Hoe lief is dat, van Remy en Iris!

En van mijn zus kreeg ik gisteren hele mooie pioenrozen, die nog uit gaan komen.... Ik ben er dol op!!!

Prachtig "Moederdag" boeket!
Super bedankt allemaal! Zó lief, dat jullie meeleven! En niet alleen met mij maar ook met Cees! Hij slaat zich er goed doorheen, de lieve schat....! Voor hem valt het ook niet mee..., zeker niet als hij me zo ellendig ziet.
Gelukkig blijft hij voorlopig nog thuis werken. Dat is een geluk bij een ongeluk! En door het halen van de boodschappen, komt hij af en toe ook nog van zijn stoel! Dus daarmee slaan we ook weer 2 vliegen in 1 klap!





Eind mei krijg ik weer een Pet/CTscan. Dat wordt een spannende uitslag. Ondanks de stijgende marker, hopen we natuurlijk op enige verbetering in mijn lijf. Dus blijf allemaal voor ons duimen!

Ik wens iedereen heel veel sterkte tijdens deze corona tijd! Blijf vooral alert en Pluk de Dag!!

Veel liefs,

Marianne

Genieten van de eerste asperges!!
 












4 opmerkingen:

  1. Wijffie .. ben blij dat je zo lekker wordt verwend.. dat doet een mens goed.
    Ik hoop dat je je nu wat beter voelt van de kuur.. niet zo ellendig..maar meer hoop ik op een goede scan. Dat ondanks de stijging er toch krimp te zien is..
    Heel veel knuffels uit Utereg ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt wijffie!

      Ik hoop ook op krimp op de scan....! Ik kan me nu alleen maar langzaamaan beter gaan voelen...!
      Sterkte ook voor jou!!
      Dikke virtuele knuffels terug XXX

      Verwijderen
  2. Lieve Mar, ik lees je blog net.. niets als eerste dit keer... ��
    Lieverd, wat naar dat je je weer zo ziek voelt. Maar laten we hopen en duimen, dat deze kuur je tumormarker doet zakken als een malle!
    Ik app je!! Dikke ��

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lieve Nelleke,

      Haha! Dat is ook wat!! Je bent dit keer idd niet de eerste! Maar dat maakt mij niet uit hoor!

      Bedankt voor het duimen.

      Dikke virtuele knuffels XXX

      Verwijderen