donderdag 22 mei 2014

Vrijdag 16 mei spoed operatie ivm darmbeknelling!

Hallo lieve mensen, eindelijk na 1 week een bericht van mij. En wat een ellendige tijd heb ik achter de rug. ...
Vrijdag werd ik vroeg opgehaald voor weer een echo, maar ook dit keer was daar weinig op te zien. Mijn gynaecoloog zou eind van de dag bij me langskomen, want hij was in het AVL was me verteld. Maar tot mijn verbazing kwam hij rond het middaguur bij me langs en liet weten dat hij de dag ervoor pas te horen kreeg, dat ik nog steeds met die vreselijke pijn in het ziekenhuis lag! Op de pijnlijke plek had hij niet gehecht, dus mijn gedachte aan een gescheurde hechtlaag kon het niet zijn. Een spier scheuring, kon niet zoveel pijn geven als ik had. Hij dacht aan n darm afsluiting. Hoewel ik wel ontlasting had gehad, dus dat was ook niet helemaal te rijmen. Ik ben voor hem even op bed gaan zitten om te laten zien hoe ongelooflijk veel pijn ik dan had. Het was hem duidelijk, dit kon niet langer. Hij ging een spoed OK regelen! Hij kwam snel terug en heeft zelf mijn operatiehemd aangetrokken en zei dat we meteen naar de OK gingen! Ik vroeg of ik Cees nog even mocht bellen. Ik kon niets uitleggen, alleen zeggen dat ik nu meteen geopereerd zou worden! De verpleegkundigen stonden al klaar om me weg te brengen. Om 13.30 lag ik op de OK. De anesthesist wilde het infuus in mijn hand inbrengen, dus vertelde ik dat ze dat niet hoefde te proberen! Want bij de operatie van 1 mei, was het ook weer niet gelukt. Ze hebben 5 pogingen gedaan, dus ik ben helemaal lek geprikt. Uiteindelijk kwam het infuus in mijn elleboog plooi te zitten. Niet een handige plek, maar er was geen keuze. Mijn vaten zijn na de chemo kuren in 2001 slecht geworden, waardoor het met infuus naalden niet lukt.. Ze bleef me overtuigen, dat zij altijd goed prikte, "lieve mevrouw .." etc. Ik zei nog, dat ik dat ook al vaak had gehoord. Dus heeft ze toch eerst weer mijn meest zere hand geprobeerd en natuurlijk ging het mis! Dus zei ik dat ze het echt in mijn elleboog moest doen. En dat deed ze. Maar toen ik wakker werd zag ik dat ze onder narcose het toch nog in mijn andere hand en in mijn pols had geprobeerd! Dus weer blauwe plekken. Ik heb kennelijk ook een infuus in mijn hals gehad, want daar is het nu ook mooi aan het verkleuren!
Toen kreeg ik een kapje op mijn neus moest ik diep zuchten en weg was ik...

Na een paar uur kwam ik bij op de uitslaap kamer. En hoorde later dat er eerst een laparoscopie (kijk operatie via kleine sneetjes), was gedaan. Toen zag de gynaecoloog wat het euvel was. Mijn darm was verzakt in een "gat", waar vroeger mijn baarmoeder had gezeten.  Die is er 14 jaar geleden al uitgehaald en toen is dat gat ook gewoon weer door mijn darmen opgevuld. Maar nu kwam die darm, als ik ging zitten, staan of lopen, knel te zitten. Dat gaf die afschuwelijke pijn! Hij heeft dus weer de hele buikwond moeten openen! De darm kreeg hij moeilijk los en werd ook beschadigd en is aan de buitenkant gehecht. Ook het "gat" heeft hij gehecht, om te voorkomen dat er weer darmen in bekneld raken. Van binnen zal het er dus ook fantastisch uitzien...
Ik ben tot gisteren vreselijk belabberd geweest! Vreselijk misselijk ( van de morfine). Maar na 2 dagen zonder morfine,  bleef ik beroerd. Ik had totaal geen eetlust. Ik at tegen heug en meug een paar hapjes. De medicatie stond me ook vreselijk tegen en dat heb ik nog. Handig dat er zetpillen zijn.

Eer gisteren had ik een rotdag. Het schoot maar niet op... Ik bleef me beroerd voelen en zag het echt niet zitten. Ik heb diverse keren zitten huilen. Na alles wat er gebeurd is, was dat niet zo gek!
Ik heb nog bloed armoede, dus daar ben ik natuurlijk ook slap van. En 10 nachten en 9 dagen in een ziekenhuis en 2 grote buikoperaties in 2 weken is ook niet niks!
Maar gisteren kreeg ik ineens weer trek! En sommige dingen smaakte ook weer goed. De katheter mocht er ook uit, dus was ik "bevrijd" van de laatste slang aan mijn lijf.
Ik heb diverse wandelingetjes op de gang gemaakt, want anders gaan mijn darmen verkleven.
Vannacht heb ik voor het eerst ( met een slaappil) goed geslapen en niet gehoest! Daar had ik al 4 dagen last van! En met een buikwond is dat niet fijn, kan ik je vertellen!
Vandaag gaat weer het eerste deel van de nietjes eruit en morgen de laatste. En vers van pers....mijn arts liep net binnen, mag ik morgen naar huis!!!

Dus het volgende bericht komt weer vanuit Zandvoort!

Bedankt weer voor al jullie steun en medeleven. Ook erg lief dat iedereen zo met Cees begaan was, want hij heeft ook veel moeten doorstaan. En dan heb ik het nog niet eens over alle praktische zaken waar hij voor komt te staan. Ik ben zo blij met mijn Ceessie! Het is een kanjer! En een hele grote steun en toeverlaat.

Veel liefs,

Marianne
xxx


13 opmerkingen:

  1. hopelijk ga je je nu eindelijk weer beter voelen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lieve Marianne,
    Met deze blog houd je je lieve vrienden en lotgenoten op de hoogte van het ziekteverloop. Normaal reageer ik niet op je blog, dat doe ik natuurlijk altijd ëën-op-één rechtstreeks naar jou. Maar nu wil ik jou en iedereen die je Blog leest laten weten dat je de afgelopen weken hebt gevochten als een tijger om die 2 zware operaties te boven te komen. Je bent nu nog aan het bijkomen van de tweede, maar ik weet zeker dat het goed komt! Je hebt in de afgelopen dagen een enorme progressie gemaakt. Vanaf nu gaan we weer vooruitkijken en wordt het tijd om te genieten van hopelijk véél 'extra' jaren die je door de debulking operatie hebt gekregen. Je bent een kanjer. Veel liefs Cees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank dat je dit met ons deelt Cees!!! Heeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeel extraaaaaaa jaren .....Jullie zijn allebei TOP!

      Verwijderen
  3. Haaa toppertje! Bedankt voor je mailtje en ik ging meteen naar je blog om het te lezen! Exact hetzelfde allemaal he ;) Wat een toeval! Maar jij gaat mij achterna én volgen dus.... je weet wat ik bedoel! Go for it girl en ik ben blij, dat ik je heb leren kennen! Zet um op, liefs Lilian xx

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat was schrikken, blijkbaar heb ik een hele hoop gemist. Wat moet jij en ook Cees een verschrikkelijke tijd hebben gehad. Gelukkig ben je nu weer thuis. Ik bewonder je om je optimisme en de manier waarop je in het leven staat. Petje af hoor. Ik zal de blog nu bijhouden zodat ik wat sneller kan reageren. Als er iets is waarmee ikje kan helpen dan hoor ik het graag. Met mij gaat het weer goed. Heb weer een Tia gehad maar nu weer goed. andere medicijnen, eerst de verkeerde daardoor6 weken bijna iedere dag zware migraine. Nu alweer een paar weken niet, dus oke. Inmiddels heb ik mijn 4e kleinkind. 3 meisjes , Yanna, Fee en Zoé en 1 jongetjes Robin. Een rijk bezit als je al over bezit kunt spreken. Ze zijn allemaal gezond tot nu toe dus reden genoeg om heel blij te zijn. Ik wens je veel sterkte met het opknappen van de operaties en nogmaals heel knap hoe je met alles omgaat. Liefs Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jeetje Marianne, het gaat inderdaad, zoals je vaker aangeeft, met operaties en onderzoeken niet van een leien dak en dat is nog zacht uitgedrukt! Ik hoop dat je nu lekker opknapt en wat heerlijk dat je naar huis gaat vandaag. Ik hoop dat het snel mooi weer wordt met een fijn Zandvoorts zonnetje zodat je goed kunt aansterken en ik ken Cees niet persoonlijk, maar wat zijn jullie een goed stel samen, geniet van elkaar en heel veel beterschap x

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Marianne,
    Ik hoop dat je héél snel weer opgeknapt bent en kunt gaan genieten deze zomer. En vijftien jaar of wie weet wel 20 jaar erbij krijgt. Heel veel liefs en sterkte van een bloglezeres, Susan

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Jippie...inmiddels weer in Zandvoort! En gelukkig eind goed al goed ....(al duurde dit wel weer even te lang en dan nog met zo'n eigenwijze nurse aan het bed ;-(((((((((((((( Je hebt je weer ingehouden..(netjes als je bent ;-)

    Eindelijk weer eigen bedje (of bedje bij Cees) Slaapt het lekkerst en is het beste medicijn.. Voor je het weet zit jij weer als een Koningin op jouw Balkon te zwaaien ;-)
    Eerst even bijkomen en laat je maar verwennen door jouw mannen (met Cees voorop!!!

    groetjes van mij (en alle mannen hier ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh Marianne ik weet gewoon niet wat ik moet zeggen hoe je er iedere keer weer door komt is niet te geloven. Wij bewonderen je hoor ..Heel veel liefs van ons allen hier in Australia xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Lieve Marianne. Hoewel het op het nippertje goed afgelopen is, moeten de verpleegkundigen zich maar eens gaan schamen voor hun betweterigheid. Je zou een vast aanspreekpunt moeten hebben voor dit soort kwesties. Iemand die jou en je medische status goed kent. Maar meissie, wat ben je sterk! Je wint elke wedstrijd. Die rotkanker krijgt jou er niet onder hoor. Ik hoop dat je een goeie zomer samen met Cees tegemoet gaat. Liefs, Marijke (je weet wel, die op de Veluwe woont ;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Lieve Marianne, jeetje wat krijg je toch een hoop te verduren, 2 buikoperaties! Ik hoop dat je voorlopig toch echt alle ellende even achter de rug hebt nu en dat je eindelijk.... eens een x mag herstellen. Heel veel sterkte, ik denk aan je!
    Liefs Karin ten Oever

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Gaat het inmiddels al beter met je?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Bedankt allemaal voor jullie lieve berichtjes!
    Ik heb net weer een nieuw onderwerp gepubliceerd.

    Dikke kus,

    Marianne



    BeantwoordenVerwijderen